Papieren inschrijvingsaanvragen: de DIV heeft een achterstand en is moeilijk te bereiken




Vertraging vooral voor papieren aanvragen

Het merendeel van de aanvragen voor inschrijving van voertuigen gebeurt via de applicatie WebDIV en verloopt vlot.

De DIV (Dienst inschrijving voor voertuigen) heeft momenteel te maken met een achterstand in de papieren inschrijvingsaanvragen. De vertraging heeft vooral betrekking op uit het buitenland geïmporteerde tweedehandsauto’s, oldtimers en tweedehands motoren.

De DIV geeft een wachttijd van 8 dagen aan voor een kentekenbewijs of een nieuwe plaat, maar sommigen onder u lijken al enkele weken te moeten wachten.

Callcenter moeilijk te bereiken

Velen van u melden dat u het DIV-callcenter niet kan bereiken of dat u minutenlang moet wachten om iemand aan de lijn te krijgen.

In de zomer wordt de DIV geconfronteerd met een toename van het aantal aanvragen terwijl een deel van het personeel met verlof is. Dit jaar heeft de coronavirusgezondheidscrisis de situatie nog verergerd. De DIV heeft daarom beslist een deel van het callcenterpersoneel in te schakelen om de dossiers te verwerken en de achterstand in te lopen.

Wat moet u doen?

1. Controleer de wachttijden op de DIV-site voordat u stappen onderneemt.

2. Indien mogelijk kan u uw aanvraag rechtstreeks volgen op de website "Mijn auto, mijn plaat" of informatie vragen via e-mail op help.div@mobilit.fgov.be. U kan proberen contact op te nemen met het callcenter op 02 277 30 50 (enkel in de ochtend) maar de federale Ombudsman heeft ondervonden dat dit moeilijk te bereiken is.

3. Als u na 8 dagen wachten geen antwoord van de DIV hebt ontvangen of als u er niet in slaagt om uw aanvraag te raadplegen of het callcenter te bereiken, kan u een klacht indienen bij de federale Ombudsman. Voeg een kopie van uw documenten toe aan de klacht.


gepost op: 25/08/2020